Je moet af en toe neen kunnen zeggen

Briançon - Col de Barteaux 
12 km 1600 m stijgen 450 m dalen

Briançon heeft geen TGV station, wel een andere troef : een nachttrein. Die rijdt rustig schommelend van Parijs naar Valence, blijft daar lang staan (omdat een deel van de trein naar Nice gaat en het deel naar Briançon krijgt een old school diesellocomotief) en boemelt dan zo'n 200 km via Gap en Embrun naar mijn startpunt. De 5 anderen in de couchette kwamen ook voor vakantie : weekje bij de kids, weekje parapente, weekje trekking.

Ik dus ook voor trekking. Ik start met twee dagen op de balkon boven Serre-Che, die uitkijkt op de Ecrins. Zuidkant, dus met veel minder sneeuw op mijn pad dan op het uitzicht. 

Na een blitsbezoek aan de oude vestingstad ging het langzaam door dennenbos naar Croix de Toulouse. Dat het zou onweren... zal wel, maar niet hier, zo'n blauwe lucht...

Bij Croix de Toulouse moet je kiezen. De kam voor een 3 tal uur of de gewone GR route die wat op en neer gaat op 2000 m. Het werd neen. Het risico van die kam zonder afdaalroutes is gewoon veel te groot. Goede keuze, een half uur later begon het klank en lichtspel. Ideale timing voor de middagpauze. Onder de luifel van een lege chalet.

Ik deed uiteindelijk toch een sprint naar het laatste topje, de Croix de la Cime (2603m). Lang bleef ik er niet, het tweede onweer van de dag trok zich op gang bij de overburen (Pelvoux, Agneaux... de hoge toppen van de Écrins). Ik week uit naar een militaire schuilhut, van ca. 1938. Hier zaten Franse miliciens te bibberen voor het geval Italië langs hier zou aanvallen.

Voor mij een prima plek om veilig en droog het onweer uit te zitten. Honderden bliksems en donders... altijd beter om die te bewonderen van ergens binnen.

Ik ben wat aan de vroege kant. Maar het wordt toch een bivak hier, op de 5 m2 plankenvloer die nog ok is, en met water van sneeuw. 's Avonds klaart het nog uit,  perfect om buiten te koken en voor de watercorvee, bij een beekje een stuk afdalen. 

Bijzondere beesten... ? Niet zoveel, vooral marmotten.
 
Crête de Peyrolle vanop Cime de la Croix

Meer informatie
Op de IGN kaart is dat niet duidelijk, maar er is een doorlopend pad over de hele kam van Croix de Toulouse tot Col de Granon.
Topo op Altitude Rando
De bivakhut is gemarkeerd op de IGN kaart. Niet opgenomen in refuges.info. Meer info over deze bivakhut en alle andere militaire schuilhutten en bunkers in de omgeving : wikimaginot.eu

Reacties

Populaire posts van deze blog

De Franse Alpen dwarsen vanuit Briançon

8 dagen Aiguilles Rouges en Dents du Midi

Aiguilles Rouges en buren doorkruisen