Alpinisme op wandelschoenen (bis)

Chalets d'Olle - Col de la Croix - Combe Madame - La Martinette
14 km 650 m stijgen 1550 m dalen. 

Het zachte tikken van motregen maakte me wakker rond 6h30. Gisteren in het zonnetje dacht ik nog over een ambitieuze traverse over de Rocher Blanc. Met de mist zit dat er niet in, Het wordt plan B : supertrage ochtend en Col de la Croix. Op Col de Glandon moet ik beslissen tussen plan A en plan B. Er is daar eventjes 4G bij het buvetje en mijn gevoel wordt bevestigd : het weerbericht van eergisteren klopt niet meer, deze dag zal het de hele dag misten en regenen. 
 
Op het aanlooppad vanuit Col du Glandon was er een eerste obstakel : de resten van een lawine. Het spoor erover was op het randje van suïcidaal ; het werd dus een kronkel door de ijsgrot. 

Vanaf 2100 m was er continu sneeuw. Met de mist erbij was het moeilijk oriënteren. Het was vooral lastig sporen. Gisteren, na een nacht met open hemel en "regel correcte" zoals de Fransen dat zo compact zeggen, zakte ik op de klim zo'n 1 cm weg bij iedere stap, vandaag 5 à 10 cm.     
Reken maar uit : 5 cm per stap is een extra hoogtemeter per 20 stappen. Hoeveel stappen per m bij het stijgen ? Reken 50 cm per stap of 2000 per km. Dus 100 m extra stijgen per km. Van het begin van de sneeuw tot de col ca. 3 km, dus mijn lijf werkte voor 900 m in plaats van de 600 m op de kaart. 

De afdaling was zeker geen wandelen meer. Het grootste deel is 25 à 30 graden, maar er zit een traverse in van ca. 40 graden. Handig, die hellingkaart op de app. Verse sneeuw (= lawines) is op deze hoogte al weken geen issue meer : geen Zugspitze toestanden hier, de 0 graden grens zit al weken op 3000 m of hoger dus alles wat hier gevallen is, is regen. 
Wat wel een issue is, is op mijn benen bijven staan. Een stukje verijst doet me op de stappen terugkeren. Op een vlakker stuk doe ik de mini-crampons om. Nu lukt het wel. Na de concentratie kan ik me gecontroleerd laten glijden : onderaan zijn er geen rotsen te zien. Fun zou ik het niet noemen, wel effectief. 
Eerlijk is eerlijk : zonder mijn ervaring van tientallen vergelijkbare situaties op alpinistenroutes, was ik op de Col omgekeerd. 

Op ca. 1750 m neem ik een lange pauze in het local d'hiver van de Refuge. De service die de gemeente hier biedt met onbewaakte hutten is onvoorstelbaar goed.

Het afdaalpad naar La Martinette ken ik nog van vorige zomer. Prachtig dennenbos boven een wilde rivier. Zalig maar toch vreemd om nu niemand te kruisen ; in de zomer is dit een erg populaire wandeling.
Pas in de gîte d'étape zie ik voor het eerst in 24 uur, andere mensen. Twee yoga dames uit de streek, moeder en dochter. Drie ladies uit Luik, zij deden een bivaktocht in de Belledonne. Toen duidelijk was dat er maar 6 gasten zijn, veranderden we (de hikers) de eetzaal in een droogruimte. Uiteraard gaat het gesprek over sneeuw. De Luikse treksters hadden Petlz Léopard crampons, heel licht uit aluminium. Dus even zwaar als mijn spiderpicks maar véél performanter. Die staan vanaf nu ook op mijn paklijst.

Lac de la Croix nog helemaal dichtgesneeuwd.
 

Meer informatie
Plan A : Lac en Col Amiante met naar keuze afdaling naar Combe Madame of 7 Laux :
- via Lac Amiante naar Col Amiante en Rocher Blanc : topo op Altitude Rando
- de meer klassieke klim van 7 Laux naar Rocher Blanc en afdaling naar Combe Madame : topo op Altitude Rando. Dat is ook de trail van l'Echappée Belle.
- beide samen (maar dan in andere richting beschreven) : topo op Altitude Rando 

Plan B : Col de la Croix en Combe Madame
- Topo op Altitude Rando van Col de la Croix vanuit Col de Glandon
- ik vond niet direct een goede topo van de afdaalroute van Col de la Croix naar Combe Madame. Het pad is vrij steil en rotsig, dit is echt de typische ruige ("sauvage") Belledonne. Voor een gpx : zie de trail van l'Echappée Belle.
 
Berghutten in de omgeving : 
Refuge de Combe Madame : dit is tegelijk een berghut en een alpage. Buiten het seizoen open als onbewaakte hut met keuken, sanitair en bedden.
1° Chalet de la Combe Madame : een luxe onbewaakte bivakhut, ook typisch voor de Belledonne.
Refuge des 7 Laux : berghut zonder winterlokaal.
Gîte la Martinette : gite d'étape met bivakweide

Reacties

Populaire posts van deze blog

De Franse Alpen dwarsen vanuit Briançon

8 dagen Aiguilles Rouges en Dents du Midi

Aiguilles Rouges en buren doorkruisen