Einde van de traversée des Bauges

Feclaz - Col de la Doria - Chambéry centrum - donderdag 29 september - 100 m+ 1150 m-

Gisteren met de afdaling richting Aix-les-Bains had ik eigenlijk al de doorsteek van les Bauges afgerond. Vandaag nog eens opnieuw, naar de hoofdstad van de Savoie : Chambéry. 

Een halve dagtocht. 

Het interessantste was het stukje net onder de Col. De Doria beek komt net onder de col uit een grot tevoorschijn. Bij het regenweer van deze week levert dit een spectaculaire waterval op.

Na de waterval deed ik - dacht ik - de afdaling in een flink tempo. Die illusie werd snel doorprikt. Ik werd er een paar keer voorbijgeknald door jonge Franse soldaten in opleiding die één of andere test deden. 

Eens in Bassens (de eerste buitenwijk van Chambéry) deed ik nog een merkwaardige ontdekking : hier ligt een kleine Belgische militaire begraafplaats, allemaal soldaten met tuberculose die voor herstel naar hier waren gestuurd, maar het toch niet haalden. Het kasteeldomein de Bressieux in Bassens (nu van de gemeente) was ook een onverwacht mooi stuk groen richting het centrum, dat nog op geen enkele kaart staat. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een kletsnatte 5-daagse in de Bauges

8 dagen Aiguilles Rouges en Dents du Midi

Aiguilles Rouges en buren doorkruisen