Dinosaurusen en een zeer pittige afdaling

Barrage d'Emosson - Col de Corbeau - Tré-le-Champ - dinsdag 20 september - 1025 m+ 1550 m-

Fantastisch goed geslapen. Het ochtendkoor (de vogeltjes) was heel ongewoon : maar één vogelsoort, iets tussen een kip en een duif in.

IJs op de tent maar een lekker zonnetje vanaf het opstaan. Dus werd het een traag inpakken, zodat alles perfect droog was. Ondertussen kreeg ik weer bezoek van gemzen : twee mannetjes vlakbij. De Mont Blanc en zijn buren die gisterenavond zo prachtig oranje kleurden lagen er maar bleekjes bij in het morgenlicht.

Eerste doel : de fameuze dino-sporen op een zandsteenplaat hoog in de bergen. Blijkbaar een gefosilliseerd stuk strand van 250 M jaar geleden. Heel merkwaardig en interessant. Maar de verse sneeuw op deze noordhelling trekt al heel snel alle aandacht. Ze laat zich al bij al goed belopen, maar ik zie toch af van de Buet : met zijn 3000 m hoogte wordt dat wellicht een overdosis. De eerste 20% van de route lijkt OK, maar de rest is niet te zien.

Het wordt in plaats een afdaling door een ruige afgelegen vallei. Hoe ruig : ben ik pas onderweg beginnen beseffen. Een aaneenschakeling van technische stukken, soms met een ketting als steun, maar vaak ook niet. 
Het landschap blijft postkaart-perfect. Granietwanden en bos of hoogveen vlakbij, de gletschers van de Mont Blanc in de verte.

Overnachting bij La Boërne in Tré le Champ. Ik ben er zowat de enige die niet de Tour du Mont Blanc stapt. 

Ontdekking van de dag : liften werkt hier niet : na zo'n 150 auto's die niet stopten om me mee te nemen gaf ik het op. Nochtans elders in de bergen lukt dat altijd perfect.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een kletsnatte 5-daagse in de Bauges

8 dagen Aiguilles Rouges en Dents du Midi

Aiguilles Rouges en buren doorkruisen