De lange klim naar de stuwdam

Vernayaz - Finhaut - Barrage d'Emosson - maandag 19 september - 1700 m+ 200 m-

Vandaag begint echt die trektocht dwars door de Savoie, via de bergen.

Eerst nog even afscheid nemen van het meer. Een ochtendwandeling tot het kasteel van Chillon. Nu een romantische museum burcht, 500 jaar geleden een fort van de heren van Savoie.

Het perfect werkend Zwitsers spoor bracht me naar Vernayaz, bij de toerist beter gekend via de Gorges de Trient. Dit is een diep in de graniet ingesleten kloofdal. Zodra ik op het oude muilezelpad ben links van de kloof, ben ik in een andere wereld. Weg drukte van het de Rhônevallei met snelweg en spoor en heel veel huizen, welkom in het groen, bos, rotsen, kabbelende water in de diepte,... kortom in de bergen.

Even voorbij Geuroz verras ik een gems. Die zit al laag voor het seizoen ! De grindweg maakt na een tijdje plaats voor de steile klim naar le Trétien. Een mooi, knus bergdorp. Geen mens te zien, behalve twee kinderen die Engels tegen elkaar spreken.

De weg naar Finhaut is een oude weg die rond 1890 is aangelegd voor de diligence die toeristen naar de Mont Blanc bracht. Nu favoriet bij mountain bikers, die hier opvallend veel beleefder en respectvoller zijn dan in Vlaanderen.

Tussen Finhaut en de stuwdam opent het zicht op de toppen van de Mont Blanc zich steeds meer : sommige herken ik direct, andere moet ik opzoeken op de kaart. 

De stuwdam is een attractie op zich. 2e grootste stuwmeer van Zwitserland. Ik wil in de buurt bivakkeren om ook 's avonds die hele reeks toppen te zien. De eerste plek, bij de kapel (dorpskapel van het gehucht dat in het stuwmeer is verdwenen en die men heeft verplaatst) is onbruikbaar. Schitterende grasveld maar de fontein is afgesloten wegens waterschaarste (vreemd idee bij een stuwmeer van honderden miljoenen liters). Ik vind een goed plekje aan de overkant van de dam. Water uit het stuwmeer : ik test voor het eerst mijn nieuwe drinwaterfilter. 

Ontdekking van de dag : Zwitserland heeft wel een logisch plan om tegen 2050 genoeg stroom te maken en leggen dat ook uit in begrijpelijke taal op een infobord. Daar kunnen we in België / Vlaanderen alleen maar stikjaloers op zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een kletsnatte 5-daagse in de Bauges

8 dagen Aiguilles Rouges en Dents du Midi

Aiguilles Rouges en buren doorkruisen